DAHİLERİN ANA DİLİ : SATRANÇ

 

chess set

64  ALTIN  ÖĞÜT

1.Yaptığınız her hamlenin bir amacı olsun.

2.Rakibin her hamlesinin amacını anlamaya çalışın. Oynadığı taşın gidebileceği yerlere bakın.

3.Girişken ama amaçlı oyna. Gereksiz değiş tokuştan kaçın.

4.Rakibin stilini biliyorsan, bundan yararlan. Fakat sonunda, konuma gore oyna, rakibe göre değil.

5.Rakibin hamlelerini göz ardı etme.

6.Gereksiz yere şah çekme.  Anlamı varsa şah çek.

7.Rakibin bütün tehditlerine yanıt bul. Bunu yaparken kendi konumunu geliştir ve/veya karşı tehdit yap.

8.İnisiyatifi almaya çalış. Zaten varsa, onu koru. Yoksa, ele geçirmeye çalış.

9.Değiş-tokuşlarda, en azından verdiğin kadar al.

10.Değiş-tokuşlarda, en değersiz taşla almaya başla, tabi başka bir taşla almak için geçerli bir neden yoksa.

11.Kayıplarını en aza indir. Taş kaybediyorsan, mümkün olduğunca az kaybetmeye çalış.

12.Taş kaybediyorsan, karşılığında olabildiğince çok almaya çalış.

13.Hata yaparsan, savaşmaktan vazgeçme. Rakip avantaj elde ettikten sonar gevşeyip, senin kurtulmana yol açabilir.

14.Kayıp durumda değilsen, hiçbir zaman, rakip senin tehdidini görmeyecek diye, riskli bir hamle yapma. Kayıp durumdaysan zaten kaybedecek bir şeyin kalmadığı için bunu yapabilirsin.

15.Kendi gücüne güven. Rakibin hamlesinin amacını göremediysen, bir amaç taşımadığını varsay.

16.Geçerli bir nedeni yoksa, feda yapma.

17.Eğer rakibin fedasını kabul etmek veya etmemek arasında bir karar veremiyorsan, kabul et.

18.Çok aletle hücum et. Sadece 1 – 2 aletle hücum etme.

19.Rakibin çifte tehditlerine dikkat et.

20.Merkez için oyna: onu koru, kontrol et, ele geçir, etkile.

21.Merkezi piyonlarla ele geçirmek için savaş.

22.Dikkatsiz piyon hamleleri yapma.  Açılışta mümkün olduğunca az piyon hamlesi yaparak gelişimini tamamla.

23.Mantıklı olmak koşuluyla, merkez piyonlarını 2 sür.

24.Açılışta, mümkün olduğunca, sadece merkez piyonlarını oyna. Tabi açılışın temelinde diğer piyonları oynamak yoksa.

25.Fillerinizi, merkez piyonlarınızı tek sürerek önlerini kapatmadan once geliştirmeye çalışın.

26.Aletlerinizi, özellikle de atlarınızı, olabildiğince çabuk, merkeze doğru geliştirin.

27.Amaçlı bir şekilde gelişin; sadece geliştirmiş olmak için bir aleti oynamayın.

28.Zaman (veya hamle) kaybetmeyin. Her hamlede yeni bir alet geliştirmeye

    çalışın. Açılışta, geçerli bir nedeniniz yoksa, aynı taşı 2 veya daha fazla kere oynamayın.

29.Gelişimde, tehditler de yapmaya çalışın. Fakat gereksiz (geçersiz) tehditler yapmayın.

30.Öncelikle minör aletleri (atları ve filleri) geliştirin.  Şah kanadındaki aletleri, vezir kanadındakilerden daha önce geliştirin, ve

    atları fillerden önce geliştirin.

31.Değiş-tokuşlarda da gelişmeye çalışın.

mert_satranc1

32.Gelişim avantajınız varsa, bunu değerlendirmek için hücum edin. Hücum etmezseniz, karşı taraf gelişimini tamamladığında avantajınız kalmaz.

33.Eğer açılışın gereği değilse, vezirinizi çok erken çıkmayın.

34.Taşlarınıza olabildiğince alan yaratmaya çalışın.

35.Açık hatları ele geçirin.

36.Kalelerinizi açık hatlara gelin, veya açılacak olan hatlara gelin.

37.Erken rok atın.

38.Rakibin rok atmasına engel olmaya çalışın. Onu merkezde kalmaya mahkum edin, özellikle açık oyunlarda.

39.Rakiplerinizin taşlarını açmaza alın. Kendi taşlarınızın açmaza

    girmemesine çalışın. Açmaza alınmışsanız, en kısa zamanda, açmazdan kurtulmaya çalışın.

40.Açmaza aldığınız taşları, eğer yararlı bir amacınız yoksa almayın. Mümkünse, onlara başka taşlarla da, özellikle piyonlarla, hücum etmeye çalışın.

41.Rok attıktan sonra, zorunlu olmadıkça, şahın önündeki piyonları oynamayın.

42.Rakip şaha hücum etmek için, etrafındaki karelerden birini seçin.

43.Rakibin, senin bir renkte hareket eden filinle aynı renkte fili yoksa (filin karşıtsızsa), bu filinin hücum edebileceği kareler seç.

44.Özellikle karşıtsız filinin rengindeki karelerde taktik olanaklar araştır.

45.Hücum eden taşlarını, diğer taşlarınla hücumda destekle. Örneğin kalelerini, ve gerekirse vezirini de arka arkaya getirerek (batarya oluşturarak) hücumu destekle.

46.Taktik fırsatlar başka türlü gerektirmiyorsa, bataryada en önde en değersiz taşın olsun.

47.Hamlelerinin etkinliğini artır.  Esnek hamleler yap.

48.Bir hatta kontrolünü artırmak için, kalelerini çiftle, gerekirse vezirini de o hatta getir.

49.Açık mı, kapalı mı bir oyun olduğunu irdele, ve ona göre oyna.

50.Açık oyunlarda fillerini koru (atlarını değiştir), kapalı oyunlarda atlarını koru (fillerini değiştir).

51.Fillerini etkin hale getirmek için, piyonlarını öbür renkteki karelere getir.

52.Zayıflıkların, rakibin etkin filinin ters renkteki karelerde olsun.

53.Materyal olarak öndeysen, veya hücuma uğruyorsan, taşları değiş-tokuşla azalt. Materyal olarak gerideysen veya hücum yapıyorsan, değiş-tokuşlardan kaçın.

54.Bir plan yap, onu uygula ve planına sadık kal. Planını sadece gerekiyorsa değiştir.

55.Alan avantajı elde etmek için, genellikle zamandan fedakarlık etmen gerekir.

56.Kramp (sıkışık) durumdaysan, değiş-tokuşlarla rahatlamaya çalış.

57.Kötü (etkin olmayan) aletlerini, rakibin etkin aletleri ile değiş-tokuş yap.

58.Eğer konumun özellikleri belirsizse, planını gizle (açığa vuran hamleleri sonraya sakla). Planını açığa vurmayan hamleler yap.

59.Alan kazanmak veya hat açmak için, piyonlarını ilerlet.

60.Eğer merkez bloke ise, otomatik olarak rok atma.

61.Eğer gelişimde geriysen, oyunu (özellikle merkezi) kapalı tut.

62.Küçük avantajları biriktir.  Tek bir avantaj oyunu kazanmaya yetmeyebilir. Ama birkaç avantaj sana oyunu kazandırır.

63.Yedinci yatayı ele geçirmeye çalış, özellikle kalelerinle.

64.Analitik yöntemi kullan.  Ne yapacağını bilmiyorsan, önce konumu değerlendir, ve bu değerlendirmenle ilgili uygun soruları sor.  

 

SimoneLiao-SuperStates-2006-BigBoard

 

SATRANÇ HAKKINDA SÖYLENMİŞ  GÜZEL SÖZLER

“Satranç hakkında, hayat için çok uzun olduğu söylenir ama bu satrancın değil, hayatın kusurudur.”
Irning Chernev
“Satrancın esası onun ne olduğunu düşünmektir.”
David Bronstein
“Satranç tahtası insan zihninin jimnastik salonudur.”
Pascal
“Satranç tahtasında tüm denizlerdekinden daha fazla macera vardır.”
Pierre Mac Orlan
“Satranç zihinsel işkencedir.”
Kasparov
“Kafanız karışıksa, satranç oynayın”
Tevis
“Hayat satranç için çok kısa”
Byron
“Kaybeden her zaman hatalıdır.”
Panov
“Satranç analiz sanatıdır.”
Botvinnik
“Beni yenen herkesten nefret ediyorum”
Lisa Lane
“Satranç Capablanca’nın ana diliydi”
Reti
“Bırakın mükemmeliyetçiler yazışmalı satranç oynasınlar.”
Seirawan
“İyi oyuncu her zaman şanslıdır.”
Capablanca
“Satrançta kahramanlar yoktur.”
Cory Evans
“Tek bir kötü hamle kırk iyi hamleyi boşa çıkarır.”
Horowitz
“Yaşım arttıkça Piyonlara da daha çok değer vermeye başladım.”
Keres
“Piyon vermektense parmak vermeyi tercih ederim”
Rueben Fine

Bu alıntı analizlerde çok sık kullanılır. Bir keresinde yaklaşık 40 kişi önemli bir oyunun canlı olarak izlemektedirler. Oyunculardan biri Piyon alttadır ve yeterli kompansasyon olup olmadığı tartışılmaktadır. Ustalardan biri Fine’ın “Piyon kaybetmektense parmak kaybetmeyi tercih ederim” sözünü anımsatır. Büyükusta Roman Dzindzichashvili şöyle cevaplar ” Bu kimin Piyon’u ve kimin parmağı olduğuna bağlıdır”

“En zoru, kazanılmış oyunu kazanmaktır.”
Em Lasker
“Aslında en zoru, kayıp oyunu kazanmaktır.”
Dr. Dave
“Her hatada doğru bir yan vardır.”
Tartakower
“Satrançtaki pişmanlıktan daha büyük bir pişmanlık yoktur.”
H.G.Wells
“Hap almadan dizleriniz tutmuyorsa, satranç oynayamazsınız”
Karpov
“Tüm satranç ustaları bir körleme oyun oynayabilirler”
Kaltanowski (Körleme rekoru sahibi)
“Gidişat taktik olunca, bilgisayarların da gidişatı başlar.”
Hyatt
“Morphy büyük olasılıkla tüm dahilerin en büyüğü idi.”
Fischer

“Rakip Şahın kellesi için hiç bir bedel büyük değildir.”
Koblentz

“İki tür feda vardır: doğru olanlar ve benimkiler”
Tal
“İyi kalpli iseniz satranç oynayamazsınız”
Fransız atasözü
“Şöhret… Zaten sahibim. Şimdi paraya ihtiyacım var.”
Yaşlı Steinitz
“En iyisi rakip taşları feda etmektir”
Tartakower
“Atağın birinci şartı: Rakibinizin gelişmesine izin vermeyin!”
Fine
“İyi bir hamle görünce, bekleyin, daha iyisini arayın”
Em. Lasker
“Satranç akılla oynanır, ellerle değil!”
Renaud ve Kahn
“İstenilmedik bir pat yaratmak aptallığın zirvesidir.”
Anonim
“Taş kaybetmemek için çok oyun kaybedilmiştir”
Tartokower
“Hatalar tahtanın her yanında yapılmayı bekleniyorlar.”
Tartakower
“Satranç tahtasında yalan ve iki yüzlülük çok fazla yaşayamaz”
Em. Lasker
“Neredeyse kesin olarak, oyun teorik açıdan beraberedir”
Fischer

“Satranç 99% taktiktir”
Richard TEICHMANN
“Satrancı anladığını söyleyenler birşey anlamaktadırlar”
Robert Hubner
“Satranç pozisyonlarının en belirgin özellikleri aletlerin aktifliğidir. Bu satrancın tüm bölümlerinde (açılış, oyunortası, ve özellikle oyunsonu) temel ilkedir. Taşları kısıtlayan en önemli etken Piyon formasyonudur.”
Michael STEAN (Basit Satranç/ Simple Chess)
“Sadece inisiyatifi olan tarafın saldırmaya hakkı vardır.”
Wilhelm STEINITZ
“Hiçbir oyun terketmekle kazanılmaz”
Anonim
“İyi bir feda doğru olan değil, rakibi şaşırtıp karmaşaya itendir.”
Rudolph SPIELMANN
“Piyonlar özgür doğarlar ama zincirler altında yaşarlar”
Soltis
“Modern satranç fazlasıyla Piyon formasyonu gibi şeylerle ilgileniyor. Unutun bunları-şah mat oyunu bitirir.”
Nigel SHORT
“Sadece iyi bir Fil feda edilebilir, kötü Fil ise kaybedilir.”
Yuri RAZUVAEV
“Büyük oyuncular atı ‘e5’e yerleştirirler; mat sonra kendiliğinden gelir.”
“Bazı atlar sıçramaz, topallar”
“Bir satranç oyunun üç aşaması vardır: Birincisi üstünlüğe sahip olduğunuzu umduğunuz andır, ikincisi üstünlüğe sahip olduğunuzu düşündüğünüz andır, ve üçüncüsü… kaybedeceğinizi bildiğiniz andır!”
Savielly TARTAKOWER
“Siyah şimdi umutsuz vaziyettedir ve iyi bir fikre ihtiyacı vardır. Veya standart notasyonla durum,+-”
DVORETSKY ve YUSUPOV (Açılış Hazırlığı/ Opening Preperation)
“Nasıl taktisyen, birşey yapılması gerektiğinde ne yapmasını biliyorsa, strateji ustası da birşey yapılmaması gerektiğinde ne yapmaması gerektiğini bilir.”
Gerald ABRAHAMS
chess_tournament_big
“Aramanız gereken hamle, hatta en iyi hamle değil, ama gerçekleştirilebilir bir plan”
Eugene A. ZNOSKO-BOROVSKY
‘Kötü taş prensibi ismi altında bir kural formülüze ettim’
“Pozisyonel manevraların önemli olduğu (zamanın çok önemli olmadığı) durumlarda en kötü yerleşmiş taşınızı bulun. Bu taşın konumunu düzeltmek, durumunuzu geliştirmenin en güvenilir yoludur.”
Mark DVORETSKY & Arthur YUSUPOV( Posizyonal Oyun/ Positional Play)
“Onsekizinci yüzyılda ilk kuralı ilan ettiler:”Sortez les pieces”-“Taşları çıkın”. Yeni bir kuralın ilan edilmesi yüz sene almıştır. Londra 1851 yılındaki ilk uluslararası turnuvanın galibi Anderssen şöyle demiştir:
“Saldırıyla hemen bir avantaj elde edemiyorsanız, kötü yerleşmiş olan taşınızla oynayın”
“Aradan bir kaç 10 yıl geçti…ustalar ‘genel görüş’ ilan ettiler: Açılışta mümkün olduğunca piyon hamlelerinden sakınınız. “Bu prensiplere ben de bir yenisini ekledim: Atları Fillerden önce çıkın.”
LASKER (Satrancın El Kitabı/ Manual of Chess)
“Berabere sadece üç kez konum tekrarı ile değil aynı zamanda tek kötü bir hamle ile de elde edilebilir”
“Oyunun galibi sondan bir önceki hatayı yapan oyuncudur.”
TARTAKOWER
“Umutsuz vaziyet yoktur; sadece kurtarılabilecek nispeten kötü vaziyetler vardır.
“Berabere konum yoktur; Sadece kazanca oynayabileceğiniz eşit vaziyetler vardır.”
“Fakat aynı zamanda unutmayın ki, kaybedilmesi mümkün olmayan kazanç vaziyet de yoktur.”
Grigory SANAKOEV
“Kaleyi hangi kareye gideceğime karar veremedim. Çünkü üç alternatif vardı (e8,d8,c8), ben ortadakini seçtim”
TIMMAN (New In Chess 1998 No 2)
“Satrançseverler, bana bir kombinezon yaparken ne kadar ilerisini görebildiğimi sorup ‘kural olarak tek bir hamleden fazla’ cevabını aldıklarında hep şaşkına dönerler”
Richard RETI
“Siyah rengim boşa gitti”
ABRAHAMS(Siyahlarla berabere yaptıktan sonra)
“Taşları geri çekebilirsiniz… ama Piyonları asla. Dolayısıyla Piyon sürerken iki kez düşünün.”
Michael STEAN (Basit Satranç/Simple Chess)
“Bir oyun pozisyonel fikirler üzerine kurulur, sonuç ise kural olarak kombinezonlardan etkilenerek ortaya çıkar. Bu sonuç, Lasker’in pozisyonel oyun kombinezonlara hazırlıktır ilanından ortaya çıkandır.”
Richard RETI
(1.d4 Af6 2.c4g6 3.Ac3 Fg7 4.g3 0-0 5.Fg2 d6 6.0-0 c5 7.Ac3 Ac6 8.d5 Aa5’den sonra) “Pek çoğu Atın a5’te mücadeleye yeterince katılamadığını iddia etmektedir. Öte yandan bazıları da Atın Siyah’ın Vezir kanadı er sürüşlerinden sonra kuracağı baskıyla kötü olmadığını iddia etmektedirler. Bu tartışmalar kısırdır. Önemli olan Atın durumunda pozitif ve negatif neler olduğunu görmek ve buna göre uygun bir stratejik plan seçmektir.
MAROVIC ve SUSIC
“Satranç her şeyden önce bir mücadeledir”
Emanuel LASKER
“Oyunsonundan önce Tanrılar oyunortasını yaratmışlardır”
Siegbert TARRASCH
“Mmm evet oyunsonları çok önemlidir, zzzzzz”
Norbert FRIEDRICH
“Ne çalışacağınız konusunda şüpheniz varsa oyunsonu çalışın. Açılışlar size açılış öğretir, oyunsonları ise satranç”
Stephan GERZADOWICZ, (Thinker’s Chess)

“Bu akşam kime karşı oynuyorsunuz?”
“Bu akşam siyahlara karşı oynuyorum”
A.RUBINSTEIN

Deeper Blue- Kasparov maçı(1997)hakkında
“Bu maça şöyle bakmalıyız; dünyanın en kuvvetli oyuncusu, Garry Kasparov karşısında”
Louis GERSTNER, IBM Başkanı
“Satrançta ustalık, dalavereci bir zihniyetin habercisidir.”
A. Conan Doyle (Sherlock Holmes’ün ağzından)
“Olafsson gösterdiği gibi Beyaz kazanabilir. İnanmak çok güç. Tüm gece bu konumu analiz ettim. Kale Piyon oyunsonları hakkında da çok şey öğrenerek, ikna oldum.”
FISCHER
“Ne kadar hamle ilerisini görüyorsunuz” diye sorulduğunda CAPABLANCA şöyle cevaplamıştır.
“Bir hamle ama en iyisi”
“Tal taşları elleriyle oynatmaz, sihirbaz değneğini kullanır.”
RAGOZİN (Tal’in Seçilmiş Oyunları/ Selected Chess Games of Mikhail Tal p.9)
“Farkettiniz mi, Fischer’in hiç kötü taşı yok. Onları değişiyor ve rakibinde kötü taşlar kalıyor.”
Yuri BALASHOV (Taktik Satranç Değişimleri/Gennady Nesis, Tactical Chess Exchanges, foreword)
“Stilim Tal ile Petrosian arası bir yerde”
Bütün ciddiyetiyle RESHEVSKY tarafından söylenmiştir.
“Bu aptala niye kaybediyorum?”
Kimileri ALEKHINE Kimileri de NIMZOVICH ‘in söylediğini iddia eder.
“Kazanmak herşey değildir…fakat kaybetmek ise hiçbir şeydir”
MEDNIS, berabere yapmak için mücadele etmenin önemi hakkında
“Bu noktada artık perde inmelidir, fakat bir sonraki hamlesini merak ettim”
FISCHER , terki ertelemek hakkında
“Terkederek hiçbir oyun kazanılmamıştır”
TARTOKOWER
“Eğer rakibiniz berabere teklif ederse, niye kötü durumda olduğunu düşündüğünü anlamaya çalışın”
Nigel SHORT
“Daha sonra… Oyunlarımda başarılı olmaya başladım. Belki de basit bir gerçeği anlamıştım: sadece ben değil ama rakiplerim de korkuyordu”
Mikhail TAL
“Hiçbir aptal satranç oynayamaz ama sadece aptallar satranç oynar.”
Alman deyişi
“Satranç tahtasıyla rakibinizi alaşağı edebilirsiniz ama bu sizin daha iyi oyuncu olduğunuzu göstermez.”
İngiliz deyişi

natl17a

Yorum yapmak DNA'mızda var!

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s